O skutecznej lingwistyce – czyli dlaczego przestałem się nudzić

Pamiętam dokładnie ten schemat powtarzany często w wakacje, które spędzałem u dziadków pod Warszawą: Babciu, nudzi mi się, co mam robić ?

Trochę rysowałem, grałem sam ze sobą w chińczyka, w karty i znów kółko po mieście, tą samą trasą, po tych samych sklepach – mogłem tak 3-4 razy dziennie.

Czasami jak przyjeżdżał brat stryjeczny robiliśmy obchód we dwóch i nudziliśmy się trochę mniej. Były to czasy kiedy chodziłem do podstawówki, a na wakacje przyjeżdżałem na 1 miesiąc, czasem dłużej.

I ciągle powtarzałem – nudzę się.

Jak to się stało, ze przestałem się nudzić?
Nie pamiętam dokładnie kiedy to było, bo ten mechanizm poznałem kilka lat później.
Nadal lubiłem chodzić tą trasą, odwiedzając znajome sklepy, prawie nic się nie zmieniło – oprócz moich zainteresowań i jeszcze jednej rzeczy:

przestałem mówić o nudzie, potem przestałem odczuwać nudę, od kilkunastu lat została skasowana z mojego „słownika”.

Tą autobiograficzną historią chcę uzmysłowić Ci pewien wzorzec: jeśli nie używasz słów opisujących niechciane emocje, zachowanie, stan to po prostu tego nie doświadczasz (mimo że rozumiesz znaczenie).

Jest podobno jakaś mała nacja na anszej planecie, która z nikim nie toczyła wojny i nie mają w swoim języku (słowniku) wyrazu wojna – nie rozumieją go, nie znają znaczenia.

Nie chcę tu dokładnie opisywać dlaczego tak się dzieje i w jaki sposób lingwistyczne etykiety, przyczepiane temu co za ich pomocą określamy, wpływają na nas – tak to działa i już.

Jeśli  chcesz przestać się złościć, wkurzać, dołować, stresować itp wykreśl te negatywne etykiety i zastąp je innymi.
To zmieni Twój stan emocjonalny, postawę, motywacę i fizjologię – to mocne narzędzie.

Zamiast gniweu, złości poczuj dyskomfort, nie mierz się więcej z problemem tylko staraj się sprostać wyzwaniu.

Masz duże pole do popisu – stwórz na nowo swój słownik stanów, emocji, zachowania, który będzie Ci służył i dzięki któremu Twoja skuteczność działania wzrośnie.

Skomentuj

