Skuteczne cele, skuteczne działanie

We wpisie z 7 kwietnia
https://dzialajskutecznie.wordpress.com/2008/04/07/wiekszy-i-szerszy-obraz-sytuacji/ pisałem o rozszerzaniu perspektyw z punktu widzenia motywacji, ale kilka potyczek, a raczej porażek z próbą sklejenia dętki w rowerze mojego syna, dały mi do myślenia jeśli chodzi o skuteczność działania. (To niesamowite jak proste, a czasem niedorzeczne lub niezwiązane z tematem działania moga dać Ci wiedzę, natchnąć i pokazać nowy lepszy kierunek, hmm… klejenie dętki).

Jeśli nadal nie widzisz w tym sensu, zaraz wyłoni się obraz prosty i dobitnie przemawiający.
Z reguły ustalamy sobie codzienne, małe, często błahe i niezwiązane ze sobą cele – może to powodować, że działamy nieoptymalnie, nieefektywnie, mając tylko skrawek wiedzy i obszar po którym się poruszamy – w ten sposób możemy pominąć lepsze, kreatywne rozwiązania i działania.
Cel główny – załatać dziurkę, startegia – kleić do skutku a jak powietrze ucieka szukać nowych „wycieków” i kleić do skutku.

Jak można to zrobić lepiej i skuteczniej?

Zastanowiłem się nad tym jaki jest mój cel, a nie „celik”.
Celem był sprawny rower, a nie zaklejenie dętki.
Zrobienie większego obrazu, poszerzenie perspektywy może dostarczyć zupełnie nowych pomysłów na rozwiązanie sytuacji i osiągnięcie celu. Bo w przypadku dętki, łatki się kończyły, moja cierpliwość też – nie wspominając o czasie, który zainwestowałem.
Obierając za cel sprawnie działający rower pomyślałem: Ile może kosztować nowa dętka? Czy w ten sposób mogę mój cel osiągnąć szybciej i przy użyciu mniejszych zasobów? Pewnie tak.

Jakie z tego wnioski wyciągniesz? Co możesz z tym zrobić?
Wiem jedno, lepiej jest wyjść z dużym obrazem celu ostatecznego i mając go w pełnej perspektywie i kontekście kroić go na mniejsze cele wraz z punktami kontrolnymi (pomagającymi weryfikować postęp i prawidłowy kierunek działań), bo w czasie drogi wymagania lub zamierzenia mogą się zmieniać, a w celach typu day-by-day kierunek jest raczej rozmyty. Czyli od ogółu do szczegółu.

W ten sposób działasz skuteczniej, w ten sposób masz większą motywację, a w raz z tym skuteczność celów wzrasta niesamowicie. Rób większą perspektywę i większe cele i dziel rozsądnie. Powodzenia.

P.S. z 23.04.2008
Dziś kupiłem nową dętkę😉     

Skomentuj

