Frustracja a skuteczność

„Oczekiwanie jest rozczarowaniem czekającą na zaistnienie”
Taki jest mniej więcej sens tłumaczenia z angielskiego ciekawego powiedzenia które znalazłem w jednej z pół tysiąca ściągniętych ostatnio pozycji.

Jest to z jednej strony tak oczywiste, a zarazem tak nieuświadomione, że zmusiło mnie to do zastanowienia – bo nie wiem jak Ty, ale ja często łapię się na tym, że tworzę oczekiwania, które rozmijając się z moimi planami i rzeczywistością wywołują złość, rozczarowanie i frustrację.

Oczekiwanie jest tym ciekawym bytem, którego wyniku nie możesz kontrolować, dodatkowo jest nacechowana emocjami. Mając oczekiwania narażasz się na możliwość rozczarowania.
Jaka jest na to rada?

Koncentruj się na tym co możesz kontrolować, jest to jedna z głównych zasad negocjacyjnego systemu Campa (jeśli interesuje Cię ten temat poszukaj na tym Blogu wpisu o książce Zacznij od NIE, a po prawej stronie masz link do Triady Negocjacyjnej gdzie możesz to poznać od strony praktycznej). Mając wpływa na to co możesz kontrolować, odpowiadasz tylko za własne działania więc ewentualne pretensje kierujesz tylko pod jednym adresem.

Jeśli nie zamierzasz zrezygnować z oczekiwań, to przynajmniej utrzymuj pozytywne uczucia dotyczące planów bez względu na przeszłe i bieżące doświadczenia, z pozytywnym nastawieniem i postawą możesz działać skuteczniej o tym pisałem w jednym z pierwszych tematów, a jeśli już rozczarowanie i frustracja wynikły już z jakiegoś oczekiwania – najmądrzejszą rzeczą w takim wypadku jest wyciągnięcie dobrych wniosków na przyszłość.

Jedna odpowiedź na „Frustracja a skuteczność

  1. zenforest pisze:

    Jedno z praw buddyzmu mówi że pragnienia są źródłem wszelkiego cierpienia – ja myślę że raczej chodzi o obsesyjne przywiązanie do pragnień. Ono jest źródłem cierpienia w powtarzającym się kręgu : „cierpię bo nie mam, cierpię bo mam ale boje sie stracić, cierpię bo straciłem”

    Sadzę że warto mieć oczekiwania – w formie preferencji życiowych, ale nie uzależniać od nich szcześcia i nie przywiązywac do nich.
    Można to po prostu traktować jako luźne wytyczne😉

Skomentuj

