Skuteczność a bezwarunkowa wiara w terminy

My tzw. ludzie kultury/cywilizacji zachodniej przyzwyczailiśmy się do przestrzegania terminów, dat, kodowania czasu – bazujemy na precyzji, dokładności –
dokładnie wtedy … , dokładnie z … , dokładnie w … , dokładnie tyle … .

Daleki jestem od negowania lub chwalenia takiego sposobu życia – tak funkcjonujemy w społeczeństwie – takie są reguły. Czasem jednak bezwiedne opieranie się na tym może nie do końca się sprawdzać.
Zdarzają się opóźnienia, niespodziewane zdarzenia, nierzetelne osoby i to wszystko może zakłócić lub zburzyć plany, oczekiwania i zamierzenia. To z kolei wywołuje złość, frustrację, stres.

Co możesz zrobić, aby działać skutecznie w takich warunkach ?

Na pewno wskazana jest elastyczność, umiejętność planowania i strategicznego myślenia.
Elastyczność jest tu rozumiana jako gotowość do zmian, otwartość na zmiany oraz chęć przystosowania się do istniejącej sytuacji.
W połączeniu z umiejętnością wcześniejszego zaplanowania innych wyborów, decyzji (alternatyw), zawsze możesz osiągnąć przewagę.

W układzie/ systemie ten element jest dominujący, który ma  większą ilość opcji do wyboru. To sprawdza się w relacjach, biznesie, negocjacjach.
Jeśli masz do zrealizowania coś ważnego  – co absorbuje Twoje zasoby czasowe i/lub finansowe – przygotuj sobie zawczasu alternatywy, wyjście awaryjne, pytając siebie:
A co jeśli dany termin nie zostanie dotrzymany?
A co jeśli ……?
Jak jestem na to przygotowany/przygotowana, co wtedy zrobię ?

Ważny jest również element kontroli.
Kiedy Ty inicjujesz sprawę, coś chcesz, na czymś Ci zależy – to jest to Twój biznes – nie urzędnika, partnera biznesowego lub kogoś kto jest po drugiej stronie całej sprawy. Do Ciebie należy kontrolować cały proces. Jak ? Komunikuj się – dzwoń, pisz, dowiaduj się dostępnymi Ci sposobami. Koszt i czas poświęcony na krótki telefon na pewno stanowić będzie ułamek tego co może Cię kosztować, tracąc cza żeby się dowiedzieć, że termin nie będzie dotrzymany.

Bądź elastyczny, planuj, pytaj siebie o alternatywy i kontroluj sytuację komunikując się – niewiele rzeczy będzie Cię w stanie zaskoczyć, oszczędzisz czas i pieniądze i będziesz działał skuteczniej. 

Dodaj komentarz