Edyfikacja

Ostatnio ze znajomym żartowaliśmy sobie ze starych czasów oraz tego co można z nich ciekawego się nauczyć. Mniejsza o genezę, chociaż to stanowiło kwintesencję naszego ‚przekomarzania’ się🙂 , ale doszliśmy do jednego wniosku – brak w naszej nacji znajomości i umiejętności edyfikacji.

Znów zagoniłem do pracy jedynie słuszną przeglądarkę, aby pomogła mi w dokładnym zdefiniowaniu czym jest edyfikacja. Tradycyjnie już efekty były mizerne, albo ja biorę się za zbyt ambitne tematy😉 .

Edyfikacja według mojej mapy jest procesem doceniania drugiej osoby, budowania jej wizerunku jako wartościowego człowieka.
W procesie tym uczestniczy osoba edyfikująca, obiorca lub odbiorcy przekazu oraz może uczestniczyć osoba edyfikowana.

Jako przykład często spotykamy się z edyfikacją „sceniczną”, gdy osoba zapowiadająca gościa/ mówcę/ artystę krótko mówi o jego sukcesach, osiągnięciach, postawie i działaniu i przygotowuje słuchaczy do „gorącego przyjęcia” – jest to przykład edyfikacji.

Dlaczego to takie ważne, jak to działa i jak się to wykorzystuje? Tak już jest na tym świecie (a nie zajmuję się analizowaniem zasad, tylko ich wykorzystywaniem), że gdy mówisz o sobie to nie zwiększasz swojego „kredytu zaufania”. Bez względu na to jak długo, jak ciekawie i jakie niesamowite rzeczy będziesz mówił o sobie Twoja wartość nie będzie rosła (jest jeden wyjątek-sposób mówienia, ale świadomie zgeneralizowałem tą zasadę).

Co zatem możesz zrobić dla poprawienia swojej pozycji, wartości i skuteczności?
Poprzez edyfikację zbuduj wartość drugiej osoby, którą cenisz, znasz i współpracujesz. Powiedz jak wiele potrafi, jakie sukcesy osiąga, jakie problemy już rozwiązała, jak zadowoleni są z jej działania klienci. Działaj na „jej kredyt”.

W ten sposób pośrednio budujesz własną wartość, gdyż w sytuacji kiedy osoba edyfikowana powie o Tobie, że jesteś wyjątkowym specjalistą, trenerem, coach’em, jak świetnie sobie radzisz w trudnych sytuacjach otwiera się w ten sposób relacja do współpracy z klientem z wbudowaną dobrą postawą.

Niestety nie uczą tej umiejętności w szkole, na studiach, ani w pracy.
Jest to ważna i skuteczna zasada. W moich artykułach, które pisałem dla znajomych ani słowa nie było o mnie, jakie super-hiper rzeczy robię – budowałem za to wartość moich kolegów trenerów, którzy wiele już osiągneli i mimo że są młodsi -to ja mogę paru rzeczy się od nich nauczyć.

Testymoniale na stronach WWW to przykład edyfikacji kiedy dotyczą osoby (nie produktu). Bezinteresowne polecanie Twoich usług przez dotychczasowych klientów to najlepszy przykład edyfikacji, która działa skutecznie.

Tak to działa. Masz już wiedzę i podstawy do tego jak to robić.
EDYFIKUJ !

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: